Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Gecombineerd BMZ-SKK

donderdag 26 oktober 2023

19:30 - 22:30
Locatie

AB zaal | Hensbeker, Poldermolen 2 te Houten

Voorzitter
Mevrouw U. Blom
Toelichting

Link naar Live-uitzending

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda
  2. 2
    Stukken ter advisering (besluitvorming AB)
  3. 2.1

    Het AB heeft op 9 maart 2022 unaniem de Zuiveringsvisie 2050 ‘Samen meer waarde halen uit de waterketen’ vastgesteld. Circulariteit en het terugwinnen van grondstoffen heeft een prominente plaats in de Zuiveringsvisie. Eén van die grondstoffen is Kaumera, dat kan worden gewonnen uit het slib van Nereda-zuiveringen, waarmee rwzi Utrecht en straks ook rwzi Zeist zijn uitgerust.


    Bij de behandeling van de Zuiveringsvisie in het AB kwam enkele malen de vraag aan de orde of de implementatie ervan niet sneller kon. Vrijwel tegelijkertijd werd in de Kopgroep Kaumera geconstateerd dat de ontwikkeling, en vooral de marktbewerking, van Kaumera onvoldoende vooruitgang liet zien. Daarop zijn de waterschappen in de kopgroep gaan nadenken over versnellen. Dit voorstel is daar het gevolg van.
    Het voorstel is om, samen met nog vijf  waterschappen, een coöperatie op te richten om de productie en afzet van Kaumera te versnellen. Om de daarvoor benodigde business development actief op te pakken, richt de coöperatie, samen met RHDHV, een zgn. Start-up BV op. Hierin wordt de marktbewerking en de product- en procesontwikkeling opgepakt.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
    1. In te stemmen met het (mede) oprichten van en toetreden tot een coöperatie voor de samenwerking van zes waterschappen rondom de grondstof Kaumera;
    2. In te stemmen met het vormgeven van de samenwerking tussen de op te richten coöperatie en Royal HaskoningDHV in een gezamenlijke start-up BV, waarvan de coöperatie 50% aandeelhouder wordt; 
    3. Het college mandaat en volmacht te geven om de coöperatie (mede) op en in te richten en de daarvoor benodigde uitvoeringsbesluiten te nemen en uitvoeringshandelingen te verrichten.

  4. 2.2

    Het watersysteem van het Eiland van Schalkwijk is voor een groot deel afhankelijk van een intern boezemsysteem. Het heeft een vrij lange afvoerroute en is daardoor gevoelig voor wateroverlast door piekbuien. In het verleden heeft er wateroverlast plaatsgevonden rondom Schalkwijk. In het Raamwaterplan Eiland van Schalkwijk (2015) is de aanleg van een bypass via de Marckenburgerwetering opgenomen als maatregel. Hierdoor kan water eerder worden afgevoerd en ontstaat een klimaatrobuuster watersysteem.


    Doordat de maatregelen ook leiden tot aanpassingen van waterpeilen en peilbeheer, moet hiervoor het peilbesluit worden gewijzigd. Nu het peilbesluit wordt gewijzigd vanwege de bypass, worden meteen enkele administratieve correcties meegenomen.

    Voorgesteld besluit

    Het Algemeen bestuur wordt voorgesteld:
    1. Het inspraakrapport Ontwerp-wijziging Peilbesluit Eiland van Schalkwijk 2012 (DM1955399) vast te stellen;
    2. De wijziging Peilbesluit Eiland van Schalkwijk 2012 vast te stellen, conform het bij dit voorstel behorende ontwerppeilbesluit (DM1872585), waardoor
    het peilbesluit weer actueel wordt.

  5. 2.3

    De werkgroep heeft een initiatiefvoorstel opgesteld (zie bijlage DM 1962956) met vervolgopdrachten voor het DB en AB. Deze vervolgopdrachten worden ter besluitvorming voorgelegd aan het AB.

    Voorgesteld besluit

    Het Algemeen Bestuur wordt voorgesteld:
    het Dagelijks Bestuur de volgende opdrachten te geven:
    1. Zorgdragen voor het nog scherper formuleren van de bestuurlijke keuze en het onderbouwen van (maatschappelijke) effecten in bestuursvoorstellen.
    2. Het bieden van alternatieven in bestuursvoorstellen waar mogelijk, met heldere voor- en nadelen van elk geboden alternatief.
    3. Inde thema-avonden beter aan te sluiten bij de behoefte aan beeldvorming bij het AB en dit in te vullen door het uitnodigen van een aantal AB-leden om mee te denken over de invulling van de thema-avond.
    4. Het opstellen van een langetermijnplanning met daarbij de nieuwe geactualiseerde strategische thema’s voor het AB en deze voor te leggen aan het AB in december 2023. Deze langetermijnplanning gaat per 1 januari 2024 van start en wordt ieder kwartaal geactualiseerd.
    5. Het expliciet opnemen van ruimte voor voorstellen uit het AB in deze langetermijnplanning.
    6. Te zorgen voor extra strategische ambtelijke ondersteuning voor het AB met o.a. de volgende taken (zie ook bijlage Kansenvoorstel):
    a. advisering aan het AB over het gebruik van de instrumenten,
    b. advisering over de agendaverzoeken,
    c. adviseren en het mede organiseren van werkbezoeken en bijeenkomsten,
    d. de bewaking van de opvolging van toezeggingen en moties en hier periodiek over te rapporteren en de financiële middelen hiervoor in de Begroting 2024 op te nemen.


    7. Het organiseren van een debattraining voor het AB.
    8. Het organiseren van een voorzitterstraining voor de voorzitters van de commissies.
    9. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon voor het AB.


    opdracht te verlenen aan de huidige werkgroep Samenwerken en Vernieuwen, of een nieuwe AB-werkgroep hiervoor in te stellen, om de volgende vervolgopdrachten verder uit te werken**:**
    10. Op welke wijze kan het AB bij stroomopwaartse onderwerpen betrokken worden en hoe kan de langetermijnplanning hierbij helpen. Met daarbij de vraag: wat is hierbij een passende verdeling van deze onderwerpen over de commissies?
    11. Op welke wijze kan het AB het goede bestuurlijke gesprek en debat voeren, kijkend naar de gemaakte samenwerkingsafspraken. En hoe kan het goede bestuurlijke gesprek en debat ondersteund worden door een mogelijke actualisering van het reglement van orde?
    12. Op welke wijze kan het AB richting geven aan de verbonden partijen en externe relaties, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden een “rapporteur” die vanuit het AB zicht houdt op wat er bij die relaties speelt?

  6. 3
    Stukken ter consultatie (besluitvorming college)
  7. 4
    Informerend deel
  8. 5
    Mededelingen
  9. 6
    Ingekomen stukken
  10. 7
    Rondvraag
  11. 8
    Sluiting