- Locatie
AB zaal | Hensbeker, Poldermolen 2 te Houten
- Voorzitter
- De heer H. Marchal
- Toelichting
-
Link naar live-uitzending
T.a.v. agendapunten waarvan de behandeling op dinsdagavond 24/10 mogelijk niet kan worden afgerond, kan de voorzitter in overleg met de commissie besluiten om deze te verplaatsen naar de
commissievergadering op donderdagavond 26/10. - Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en vaststelling agenda
-
2Stukken ter advisering (besluitvorming AB)
-
2.1
Ook dit jaar worden de ontwerp-Begroting 2024 en de belastingtarieven in dezelfde vergadering (15 november 2023) ter besluitvorming aan het algemeen bestuur voorgelegd. Dit heeft tot gevolg dat het vaststellen van de belastingverordeningen 2024 niet in december plaatsvindt maar in november.
De netto-kosten van de voorliggende ontwerp-Begroting 2024 liggen, behoudens de wijziging van de bestemmingsreserve rwzi Utrecht, binnen het financieel kader van de Voorjaarsnota 2023. Ook de begrote belastingopbrengsten, die samen met de inzet van de egalisatiereserves, zorgen voor de dekking van de netto-kosten, ontwikkelen zich binnen het kader van de voorjaarsnota. Deze stijgen voor geheel HDSR met 8,0%.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. De ontwerpbegroting 2024 vast te stellen overeenkomstig het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM 1953816v8) met daarin opgenomen:
Bedrag · Een totaal saldo aan kosten en overige opbrengsten
Bestaande uit:
o watersysteem- en zuiveringsheffing
o verontreinigingsheffing€ 169,170 miljoen
€ 168,950 miljoen
€ 0,220 miljoen· Een te realiseren totale belastingopbrengst
Waarvan:
o watersysteem- en zuiveringsheffingen
o verontreinigingsheffing€ 157,378 miljoen
€ 157,158 miljoen
€ 0,220 miljoen· Een voor 2024 vast te stellen investeringsvolume € 78,241 miljoen · Een voor 2024 te autoriseren nieuw kredietvolume € 192,367 miljoen · Een toe te kennen kredietvolume voor het voortrollende GOP Watersystemen
€ 6,885 miljoen· Een toe te kennen kredietvolume voor het voortrollende GOP Zuiver € 7,191 miljoen · Een onttrekking aan de bestemmingsreserve voor tariefegalisatie zuiveringsheffing
€ 8,460 miljoen· Per saldo onttrekking aan de bestemmingsreserves voor tariefegalisatie watersysteemheffing
€ 3,331 miljoen· Een totale toevoeging aan de overige bestemmingsreserves € 6,650 miljoen · Een totale onttrekking aan de overige bestemmingsreserves € 8,665 miljoen · De geactualiseerde lijst van activumcategorieën met bijbehorende afschrijvingsstermijnen vast te stellen
2. De te realiseren belastingopbrengst voor het watersysteem- en de zuiveringsheffing van € 157,158 miljoen als uitgangspunt te nemen voor de vaststelling van de belastingtarieven 2024.
3. In te stemmen met het opheffen van de bestemmingsreserve rwzi Utrecht en het geprognotiseerde saldo ad € 20,545 miljoen te laten vrijvallen in de egalisatiereserve Zuiveringsheffing
-
2.2
Met dit voorstel worden de tarieven voor de waterschapsbelastingen 2024 ter vaststelling van het algemeen bestuur aangeboden. Deze tarieven zijn in het ontwerp-besluit als wijziging verordeningen watersysteemheffing, zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing verwerkt. De door het college voorgestelde tarieven voor zowel de watersysteemheffing als de zuiveringsheffing zijn ook opgenomen in de ontwerp-Begroting 2024 die in dezelfde vergadering aan het algemeen bestuur ter besluitvorming voorligt. Dat betekent ook dat de belastingopbrengsten en mutaties van de egalisatiereserves, waar deze tarieven
toe leiden, in de begroting als dekking voor de netto-kosten zijn opgenomen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. met ingang van 1 januari 2024 de belastingtarieven als volgt te wijzigen:
a) voor de toepassing van de Verordening watersysteemheffing Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2020 worden de tarieven vastgesteld op:
- € 110,31 per woonruimte voor de categorie Ingezetenen;
- € 117,03 per hectare voor de categorie Ongebouwde onroerende zaken;
- € 6,87 per hectare voor de categorie Natuurterreinen;
- 0,0224% van de heffingsmaatstaf voor de categorie Gebouwde onroerende zaken;
b) voor de toepassing van de Verordening Verontreinigingsheffing Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2020 wordt het tarief vastgesteld op € 66,11 per vervuilingseenheid;
c) voor de toepassing van de Verordening Zuiveringsheffing Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2020 wordt het tarief vastgesteld op € 66,11 per vervuilingseenheid.
2. het bepaalde in lid 1 vast te leggen door vaststelling van de bij dit voorstel behorende ontwerp-besluiten (DM 1963810) tot wijziging van de tarieven en het aanbrengen van de aanpassingen in de Verordening watersysteemheffing, de Verordening verontreinigingsheffing en de Verordening zuiveringsheffing. -
2.3
De huidige Nota Weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen 2017-2023 moet dit jaar worden herzien. Veel van wat er in de huidige nota is beschreven, kan worden overgenomen in de nieuwe nota. De aangepaste onderdelen zijn grijs gearceerd.
Omdat in de aflopen jaren in het Algemeen Bestuur signalen zijn afgegeven over het huidige beleid, wordt gebruik gemaakt van dit moment van herziening om de nota op onderdelen te versimpelen en compacter te maken.
In de commissievergadering van 12 september 2023 is een consultatienota behandeld. Hierin is de commissie gevraagd een mogelijke voorkeur uit te spreken voor een viertal voorgestelde aanpassingen en overige wensen aan te geven. In de nota en de besluitnota is invulling gegeven aan de signalen van het algemeen bestuur. In de commissie zijn verduidelijkingsvragen gesteld, deze zijn verwerkt in de besluitnota. In de technische sessie op 11 oktober is de gelegenheid tot het stellen van vragen.
Het doel van de beleidsnota Weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen is om een goede basis te leggen voor een financieel gezonde organisatie. In voorliggende beleidsnota worden de afspraken vastgelegd over hoe om te gaan met de onderwerpen reserves, voorzieningen, weerstandsvermogen en risicomanagement, waarmee duidelijkheid wordt verschaft over welke spelregels het algemeen bestuur hanteert.
Om invulling te geven aan de vraag naar vereenvoudiging is de oorspronkelijke nota aangepast, en wel op de volgende punten:
A. Het verminderen van het aantal mutaties in de omvang van de algemene reserves (als onderdeel van het beschikbare weerstandsvermogen) door het loslaten van ‘het streven’ naar een weerstandsratio die zich bevindt op de bovengrens van de bandbreedte van 1,4 en 2,0.
B. Het vereenvoudigen van het proces van resultaatbestemming (verzoek van het algemeen bestuur) en komen tot een heldere koppeling tussen risicomanagement en de algemene reserves;
C. Het voorkomen van scherpe fluctuaties in de omvang van de tariefsegalisatiereserves na vrijval uit bestemmingsreserves door afschaffen van harde maximum bovengrens van 10% en vervangen door een sturen op een bandbreedte tussen 5% en 10%.
D. Het voorkomen van wildgroei van bestemmingsreserves voor doelen met een beperkte omvang.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
de Beleidsnota weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen 2024 – 2027 vast te stellen, conform het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM1962594).
-
3Stukken ter consultatie (besluitvorming college)
-
4Informerend deel
-
4.1
Bijlagen
-
5Mededelingen
-
6Ingekomen stukken
-
7Rondvraag
-
8Sluiting