- Locatie
Digitaal via Teams
- Voorzitter
- De heer J.C.H. Haan
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Vaststellen agenda
-
3Besluitvormend deel (hamerstukken)
-
3.1
De rechtspositie van de medewerkers van BghU sluit zoveel als mogelijk aan bij de rechtspositie van de gemeente Utrecht. Met in werking treden van de Wnra wijzigen de arbeidsvoorwaarden voor gemeenteambtenaren, in die zin dat de cao Gemeenten leidend wordt. Die cao geldt niet voor BghU. Voor andere aan gemeenten gelieerde organisaties, zoals BghU, heeft de VNG de Werkgeversvereniging SGO opgericht. Door lidmaatschap van deze vereniging zijn de aangesloten organisaties gebonden aan die cao en ontstaat dezelfde situatie als bij gemeenten. Teneinde het bestuur van de BghU de bevoegdheid te verschaffen om dit lidmaatschap aan te gaan is een wijziging van de GR noodzakelijk. Voorts dient het algemeen bestuur in de gelegenheid te zijn gesteld hun wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het ontwerpbesluit tot aangaan van dit lidmaatschap.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. toestemming te verlenen aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden om in te stemmen
met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking gemeenten en
hoogheemraadschap Utrecht 2020 (GR BghU), inhoudende het opnemen in de regeling van de
bevoegdheid van het bestuur van de BghU tot het nemen van besluiten als bedoeld in art. 64a
van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, zoals vastgelegd in bijlage 1 (DM1663874)
behorende bij dit voorstel; -
3.2
Watergebiedsplan ‘Zegveld - Oud Kamerik’ in 2005 vastgesteld en dus al lange tijd in uitvoering. Binnen het watergebiedsplan is een groot aantal maatregelen opgenomen om de waterbeheersing te verbeteren en de vastgestelde peilen in te kunnen stellen. Momenteel is zicht op de afronding van het watergebiedsplan en zijn de laatste twee projecten in voorbereiding. Deze projecten zijn:
- Het inrichten van een collectieve hoogwatervoorziening en het graven van een nieuwe watergang in Kamerik Meijzijde, en
- Het verbeteren van de waterbeheersing in de polder Oudendam door het aanbrengen van een nieuwe inlaat, het vergroten van duikers en vernieuwen van stuwen.
Beide projecten zijn als maatregel opgenomen in het vastgestelde watergebiedsplan ‘Zegveld - Oud Kamerik’. Om ook deze laatste maatregelen uit te kunnen voeren is een aanvullend krediet nodig van € 600.000.
Het niet uitvoeren van deze projecten betekent dat het polderpeil in Kamerik Meijzijde niet kan worden verlaagd en dat de aan- en afvoer van water in de polder Oudendam problematisch blijft.
Na uitvoering van het de voorgenoemde maatregelen kan worden gesteld dat de waterbeheersing in de betreffende gebieden op orde is en vereiste peilen kunnen worden ingesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- In te stemmen met de uitvoering van de laatste twee projecten uit het watergebiedsplan ‘Zegveld - Oud Kamerik’, te weten:
- Het inrichten van een collectieve hoogwatervoorziening en het graven van een nieuwe hoofdwatergang
in Kamerik Meijzijde, en - Het verbeteren van de waterbeheersing in de polder Oudendam.
- Voor uitvoering van deze maatregelen een aanvullend krediet van € 600.000 beschikbaar te stellen en dit bedrag toe te voegen aan het moederkrediet van het watergebiedsplan ‘Zegveld - Oud Kamerik’.
-
3.3
Aan het waaiercomplex zijn de komende jaren werkzaamheden noodzakelijk om het
onderhoudsniveau op peil te brengen en de waterveiligheid te verbeteren. De renovatieopgave volgt uit de overdracht van de GHIJ van Rijkswaterstaat naar HDSR en het wegnemen van achterstallig onderhoud. De veiligheidsopgave volgt uit de derde landelijke toetsronde van de primaire keringen.
De versterking is vervolgens in het Hoogwaterbeschermingsprogramma ondergebracht en een deel van de kosten komen in aanmerking voor subsidie.
In 2019 is een voorbereidingskrediet verstrekt door het algemeen bestuur en is het projectteam gestart met het uitwerken van dit project. De veiligheidsopgave is nader in beeld gebracht en er is een plan van aanpak opgesteld.
Met de nu voorliggende kredietaanvraag kan het project verder worden voorbereid en vervolgens gerealiseerd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- een uitvoeringskrediet van € 2.170.000,- beschikbaar te stellen voor het project ‘Verbetering Waaiersluiscomplex’;
- dit krediet, samen met het eerder verstrekte voorbereidingskrediet van € 200.000,- voor 43% te dekken uit de bestemmingsreserve programma GHIJ, voor 50% uit de subsidiëring vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma en voor 7% ten laste van het Programma Waterbeheer te brengen.
-
4Opiniërend deel
-
4.1
In 2020 actualiseert het waterschap een deel van de regelgeving met het oog op de nieuwe Omgevingswet.:
- de Keur krijgt een kleine tekstuele aanpassing
- de Legger van de primaire waterkeringen langs de Gekanaliseerde Hollandse IJssel (GHIJ) komt te vervallen omdat deze kering overgaat naar de Legger regionale waterkeringen
- de Legger van de primaire waterkeringen langs Neder-Rijn en Lek wordt aangepast aan nieuwe wetgeving en de leggerkaarten worden geactualiseerd.
- de Legger oppervlaktewateren is geactualiseerd waarbij alle zgn. grijze vlakken uit de vorige legger zijn verwerkt, de kaarten zijn geactualiseerd en een aantal beschermingszones zijn geschrapt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- het besluit tot wijziging van de Keur Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2018 vast te stellen;
- het besluit vast te stellen tot wijziging van de Legger van de primaire waterkeringen langs de Neder-Rijn en Lek met de daartoe behorende kunstwerken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;
- het besluit vast te stellen tot wijziging van de Legger van de regionale waterkeringen met de daartoe behorende kunstwerken van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, onder gelijktijdige intrekking van de Legger van de primaire waterkeringen langs de Gekanaliseerde Hollandse IJssel met de daartoe behorende kunstwerken.
- de Legger oppervlaktewateren 2020 vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van Legger oppervlaktewateren 2018 en de Legger oppervlaktewateren 2012;
- het inspraakrapport vast te stellen en de insprekers daarover te informeren;
- bovenstaande besluiten op de gebruikelijke wijze bekend te maken en inwerking te laten treden 8 dagen na bekendmaking.
-
4.2
Schoon oppervlaktewater is één van de kerntaken van ons waterschap. De inzet die wij hiervoor plegen verwoorden en programmeren we in het programma Gezond Water. Dit programma Gezond Water omvat zowel de doelen en maatregelen voor de Kaderrichtlijn Water (KRW) als de doelen en maatregelen voor het overig water.
Voor het onderdeel KRW leggen we met dit voorstel de ontwerp KRW-maatregelen en -doelen voor de periode 2022-2027 voor aan het algemeen bestuur, ten behoeve van de opname ervan in het 3e Stroomgebiedbeheerplan Rijn.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- in te stemmen met het aanleveren van de ontwerp KRW-maatregelen en ontwerp KRW-doelen voor de
periode 2022-2027 (zoals verwoord in het ontwerp KRW-maatregelenplan 2022-2027), aan de Provincie
Utrecht, Provincie Zuid-Holland en het Rijk, ten behoeve van opname in het derde ontwerp
Stroomgebiedbeheerplan Rijn;
- de in de meerjarenbegroting reeds beschikbare middelen aan te wenden voor het uitvoeren van de KRWmaatregelen. -
4.3
Het watergebiedsplan ‘Linschoterwaard’ is in 2011 vastgesteld. Binnen het watergebiedsplan is een groot aantal maatregelen opgenomen om de waterbeheersing te verbeteren. Nu, negen jaar later, zijn de laatste maatregelen in voorbereiding. Er zijn echter ook maatregelen, waarvan, door ontwikkelingen in de afgelopen jaren, het nut en noodzaak zijn afgenomen. Om deze reden wordt voorgesteld het uitvoeringsprogramma te herzien. Voorliggend voorstel geeft de stand van zaken van het watergebiedsplan ‘Linschoterwaard’.
Het aangepaste maatregelenpakket leidt tot een herziene prognoses voor het watergebiedsplan. Er wordt voorzien dat hierdoor ca. € 900.000 niet zal worden besteed.
Na uitvoering van het aangepaste maatregelenpakket kan worden gesteld dat de waterbeheersing in de betreffende gebieden op orde is en vereiste peilen kunnen worden ingesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de herijking van het watergebiedsplan Linschoterwaard:
- In te stemmen met de onderstaande wijzigingen t.o.v. het oorspronkelijke plan:
- Het niet realiseren van de bypass landgoed Linschoten;
- Het niet realiseren van de berging in de grienden op landgoed Linschoten;
- het uitwerken van een alternatief voor het vergroten van de boezemberging Oude Rijn;
- het niet uitvoeren van het grootonderhoud aan van de keringen Montfoortsevaart.
-
4.4
De laatste jaren wordt vanuit HDSR steeds vaker gewerkt met het gedachtegoed van “samen met”. Private organisaties kunnen samen met ons als overheid invulling geven aan maatschappelijke belangen en opgaven. Voorbeelden hiervan zijn bewoners die hun woonomgeving duurzamer willen maken, boeren die initiatieven nemen om bodemdaling tegen te gaan en inwoners die werken aan opgaven voor gezond water en duurzaamheid.
De verwachting is dat als gevolg van deze tendens er behoefte is aan nieuw financieel instrumentarium. Een specifieke casus die speelt betreft casus ‘het project Klimaatslim Boeren op Veen’ waarbij de optie tot het aangaan van een garantstelling met het collectief wordt voorgesteld. Om transparantie te geven in, en een consequente werkwijze bij dergelijke vraagstukken te waarborgen is vanuit het programma Toekomst Bestendig Begroten deze beleidsnotitie voorbereidt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
In te stemmen met het beleid inzake het toepassen van het financieel instrument ‘garantstelling’, zoals vastgelegd in de bij dit voorstel behorende ‘Beleidsnotitie financiële instrumenten, Garantstelling’ (DM1653744-v3)03 Amendementen
Titel 2020-028 Amendement 50 plus inzake financieel instrument garantstelling duurzaamheid -
5Besluitvormend deel
-
5.1Wijziging keur 2018 en actualiseren meerdere Leggers
-
5.2
03 Amendementen
Titel 2020-022 AWP-amendement Integrale aanpak waterkwaliteit 04 Moties
Titel 2020-023 Motie ambitie en besluitvorming Gezond Water -
5.2.1
Bijlagen
-
5.3
04 Moties
Titel 2020-024 AWP-amendement evaluatie watergebiedsplan Linschoterwaard -
5.3.1
Bijlagen
-
5.4
03 Amendementen
Titel 2020-025 Amendement 50 plus Beleid inzake financieel instrument garantstelling Garantieverkl max. bedrag 2020-026 Amendement 50 plus inzake beleid financieel instrument garantstelling geen balanswaarde 2020-027 Amendement 50 Plus inzake Beleid financieel instrument Garantstelling werkgebied -
5.4.1
Bijlagen
-
6Informerend deel
-
6.1
Bijlagen
-
6.2
Bijlagen
-
7Ingekomen stukken
-
7.1
Bijlagen
-
8Mededelingen
-
9Rondvraag
-
10Sluiting