- Locatie
Digitaal voor publiek
- Voorzitter
- De heer J.C.H. Haan
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
1.1Installatie de heer F. Dam als lid van het algemeen bestuur voor de Partij voor de Dieren
-
1.2Advies van de commissie voor onderzoek van de geloofsbrieven
-
1.3Afleggen verklaring en belofte
-
2Vaststellen agenda
-
3Besluitvormend deel (hamerstukken)
-
3.1
Een begrotingswijziging is het instrument van het algemeen bestuur om gedurende een jaar bijstellingen op de vastgestelde jaarbegroting door te kunnen voeren. Het college stelt twee maal per jaar een bestuursrapportage vast over de voortgang en afwijkingen van de in de begroting opgenomen uitgangspunten. In de Burap vermelde afwijkingen en ontwikkelingen worden vervolgens vertaald in een door het algemeen bestuur vast te stellen begrotingswijziging voor zover deze voldoen aan de hiervoor geldende criteria, die zijn opgesteld in overleg met de commissie BMZ (rechtmatigheid, uitwerking besluiten algemeen bestuur en transparantie).
In de voorgestelde 2e begrotingswijziging 2020 komen de bijstellingen op de exploitatie en op de investeringsbegroting aan de orde die voortvloeien uit de 1e Burap 2020 en die aan deze criteria voldoen.
De 1e Burap 2020 is op 26 mei 2020 vastgesteld door het college.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- De 2e begrotingswijziging vast te stellen, waarbij
a. het verschil tussen de netto kosten en belastingopbrengsten in 2020 € 1,892 mln. voordelig zal zijn. Dit is gelijk aan de begroting na 1e begrotingswijziging maar de netto lasten en de onttrekking aan de bestemmingsreserve nemen af met € 2,200 mln. Dit is opgebouwd uit de volgende elementen:
i. een verhoging van de personeelskosten met € 2,048 mln. voor de benodigde capaciteit voor bemensing van de investeringsprojecten
ii. een verhoging van de overige opbrengsten met € 2,048 mln. omdat de onder i genoemde benodigde capaciteit wordt doorbelast aan betreffende projecten
iii. een verlaging van de overige kosten met € 2,200 mln. omdat de sloop van RWZI Maarssenbroek is uitgesteld tot na 2020 vanwege afhankelijkheid met het huisvestingsplan Waterbeheer
iv. Een verlaging van de onttrekking aan de bestemmingsreserve Sloop RWZI Utrecht en Maarsenbroek met € 2,200 mln. vanwege het onder iii genoemde uitstel van de sloop van RWZI Maarssenbroek
b. het volume van de jaarschijf investeringen en projecten 2020 naar beneden wordt bijgesteld met € 4,545 mln. tot een bedrag van € 66,849 mln.
- De 2e begrotingswijziging vast te stellen, waarbij
-
3.2
Baggeren van de GHIJ is nodig.
• onderhoud; er wordt niet voldaan aan de leggerdiepte voor de scheepvaart. Dit is de verantwoordelijkheid van het waterschap als beheerder van de GHIJ en het waterschap draagt deze kosten.
• Gedeeltelijke verdieping; het doorstroomprofiel van een deel van de GHIJ en van de Doorslag is niet ruim genoeg en om de KWA stap 1 in werking te kunnen zetten is daar een gedeeltelijke verdieping van 30 cm op het traject Nieuwegein- Oudewater voor nodig. Het ministerie van I en W (Zoetwaterprogramma) neemt deze kosten op zich.
• Sanering van vervuilde bagger. Op een aantal plekken is de bagger zodanig vervuild dat geen toepassing meer kan worden gevonden. Deze kosten worden gedragen door Rijkswaterstaat (RWS) volgens afspraak bij de overdracht van de GHIJ.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
een aanvullend krediet voor het baggeren van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ) beschikbaar te
stellen, ter grootte van € 2,0 miljoen, om de met PFAS verontreinigde baggerspecie te kunnen bergen in
Rijksbaggerdepots vanwege het ontbreken van andere afzetmogelijkheden. -
4Opiniërend deel
-
4.1
Bijlagen
-
4.1.1SCHORSING
-
4.2
Hierbij ontvangt u de concept jaarstukken 2019 ter vaststelling door uw algemeen bestuur. Het door de accountant opgestelde accountantsverslag met bevindingen is bijgevoegd. De accountant heeft bij de jaarrekening 2019 een goedkeurende verklaring gegeven. Deze verklaring wordt opgenomen op pagina 35 van de jaarrekening 2019. Het rapport van bevindingen van de accountant is onder bijlage 3 opgenomen bij dit voorstel.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- in te stemmen met de vorming van de BR Woerdersluis en hieraan conform de begroting 2019 € 0,250 mln te doteren.
- de jaarstukken 2019 (bestuursverslag 2019 en jaarrekening 2019) vast te stellen;
- in te stemmen met het vormen/muteren van de volgende bestemmingsreserves, conform het voorstel bij de 3e begrotingswijziging 2019:
a) Het vormen van een bestemmingsreserve van € 22,340 mln ten laste van de tariefsegalisatiereserve zuiveringsheffing voor de sloop van de oude rioolwaterzuiveringen Utrecht en Maarssenbroek;
b) Het vormen van een bestemmingsreserve van €1,054 mln ten laste van de egalisatiereserve watersysteemheffing voor het uitvoeren van de veiligheidstoets regionale waterkeringen;
c) Het toevoegen van € 0,750 mln aan de bestemmingsreserve Woerdersluis ten laste van de egalisatiereserve watersysteemheffing voor de werkzaamheden aan de Woerdersluis.
d) Het toevoegen van € 0,671 mln aan de bestemmingsreserve Transitiekosten ten laste van de egalisatiereserve watersysteemheffing voor de organisatieverandering Waterbeheer; - het voordelige exploitatieresultaat van in totaal € 5,347 mln als volgt te bestemmen en te verwerken:
I. onttrekking aan algemene reserve watersysteemheffing € 1,669 mln;
II. onttrekking aan algemene reserve zuiveringsheffing € 0,542 mln;
III. toevoeging aan egalisatiereserve watersysteemheffing € 2,154 mln;
IV. toevoeging aan egalisatiereserve zuiveringsheffing € 5,304 mln.
V. toevoeging aan de bestemmingsreserve Groen/blauwe diensten € 0,100 mln
-
4.3
In deze voorjaarsnota wordt het eerste begrotingsjaar van de meerjarenraming concreet uitgewerkt. Langs de 10 strategische lijnen worden de ontwikkelingen en de mogelijke keuzes voor de 10 strategische lijnen kwalitatief beschreven. Voor het merendeel van de strategische lijnen geldt dat er nog geen goede meerjarenraming gegeven kan worden omdat deze mede afhankelijk is van de positie die HDSR met betrekking tot dit strategische onderwerp wil innemen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- In te stemmen met het voorgestelde proces, zoals beschreven in het begeleidend schrijven (DM1644619), om de impact van de Corona crisis inzichtelijk te maken en te verwerken bij de opstelling van de ontwerp-Begroting 2021.
- De in de Voorjaarsnota 2020 geschetste ontwikkelingen in de exploitatie en de investeringen, exclusief de impact van de Corona crisis, en de aangegeven dekking hiervan, alsmede de doorwerking hiervan in het tarief voor de heffingen in het begrotingsjaar 2021, als kader en uitgangspunt te hanteren bij de opstelling van de ontwerp-Begroting 2021.
- In te stemmen met het voorstel om gelijktijdig bij de vaststelling van de Begroting 2021 ook de tarieven voor de heffingen voor het begrotingsjaar 2021 vast te stellen.
-
4.4
In 2017 is gestart met dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk. De aanleiding voor de versterking is dat de dijk niet voldoet aan de veiligheidsnormering, zoals die in 2017 is vastgelegd in de Waterwet. Project Wijk bij Duurstede - Amerongen is één van de zes deelprojecten en richt zich op het versterken van circa 11 kilometer dijk van Amerongen tot Wijk bij Duurstede. Project Wijk bij Duurstede - Amerongen wordt met voorrang uitgevoerd vanwege de urgentie t.a.v. de veiligheidsopgaaf.
Wijk bij Duurstede - Amerongen is opgenomen op de programmering van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Door deze programmering komen de subsidiabele uitgaven van het project in aanmerking voor een 90% bijdrage van het HWBP. Voor wat betreft de voorhavendijken komen de kosten voor rekening van Rijkswaterstaat midden-Nederland. Overeenkomstig de werkwijze van het HWBP wordt de dijkversterking doorlopen in de drie fases: verkenningsfase, planuitwerkingsfase en realisatiefase. De verkenningsfase wordt afgesloten met het vaststellen van het voorkeursalternatief. (zie link: https://ggc.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=ae5e270ea7624a92b8214358ea4a28b2)
Dijkversterkingsproject Wijk bij Duurstede - Amerongen is eind 2017 gestart met de verkenningsfase. De scope en aanpak zijn vastgelegd in het plan van aanpak dat tevens als basis heeft gediend voor de financiering (HWBP-subsidie) van de verkenningsfase. Het voorkeursalternatief is nu gereed binnen de afgesproken planning en budget en wordt nu ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur aangeboden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
Het voorkeursalternatief voor de dijkversterking Wijk bij Duurstede - Amerongen vast te stellen zoals vastgelegd in het I-report, versie 19 mei 2020 (pdf-versie bijlage 1 – Nota voorkeursalternatief). -
4.5
Tijdens de vergadering van de gecombineerde commissie van 29 oktober 2019 is het rekenkameronderzoek naar communicatie en waterbewustzijn besproken. Naar aanleiding van deze bespreking heeft het college toegezegd een beknopte visie op de communicatie van De Stichtse Rijnlanden met het algemeen bestuur te delen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. De ‘Visie op communicatie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden’ (DM1636361) vast te stellen.
2. Gebruik te maken van het aanbod aan bestuursleden om de ambassadeursrol, element 5 van de visie op communicatie, goed in te kunnen vullen. -
5Besluitvormend deel
-
5.1
Bijlagen
03 Amendementen
Titel 017-2020 Geen nieuw beleid in bestuursverslag 2019 -
5.2
Bijlagen
04 Moties
Titel 018-2020 Uitwerking strategische lijnen vanuit ambities coalitieakkoord 019-2020 Verbetering waterkwaliteit niet KRW-Lichamen 020-2020 Jaarlijks geactualiseerd beeld mbt het weerstandsvermogen -
5.3Voorkeursalternatief dijkversterking Wijk bij Duurstede - Amerongen
-
5.4
Bijlagen
04 Moties
Titel 021-2020 Aanpassen visie communicatie HDSR -
6Informerend deel
-
6.1
Bijlagen
-
6.2
Bijlagen
-
7Ingekomen stukken
-
8Mededelingen
-
9.ARondvraag
-
9.B
Bijlagen
04 Moties
Titel 016-2020 Motie van Blijdschap -
10Sluiting