- Locatie
AB zaal | Hensbeker, Poldermolen 2 te Houten
- Voorzitter
- De heer J.C.H. Haan
- Toelichting
-
De vergadering is live te volgen via Dashboard Waterschap Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden (waterschapsinformatie.nl)
Agendapunten
-
1Opening, vaststelling agenda
-
2Besluitvormend deel (hamerstukken)
-
2.1
Een begrotingswijziging is het instrument van het algemeen bestuur om gedurende een jaar bijstellingen op de vastgestelde jaarbegroting door te kunnen voeren. Hiermee wordt de norm- en taakstellende functie van de begroting geborgd. Het college stelt tweemaal per jaar een bestuursrapportage (Burap) vast over de voortgang en afwijkingen van de in de begroting opgenomen uitgangspunten. De in de Burap vermelde afwijkingen en ontwikkelingen worden vervolgens vertaald in een door het algemeen bestuur vast te stellen begrotingswijziging voor zover deze voldoen aan de hiervoor geldende criteria, die zijn opgesteld in overleg met de commissie BMZ (rechtmatigheid, uitwerking besluiten van het Algemeen bestuur en transparantie).
In de voorgestelde 2e begrotingswijziging 2023 komen de bijstellingen op de exploitatie en op de investeringsbegroting aan de orde die voortvloeien uit de 2e Burap 2023 en die aan deze criteria voldoen.
De prognose van het jaarresultaat wordt verwerkt in de begroting 2024. De aanpassing in de begroting 2023 wordt formeel door het Algemeen bestuur geautoriseerd. Via het wijzigen van de begroting 2023 wordt een realistischer beeld gegeven van het verwachte jaarresultaat.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
De 2e begrotingswijziging 2023 vast te stellen, waarbij
1a. Het verschil tussen de netto kosten en belastingopbrengsten een negatief resultaat van € 1,917 miljoen oplevert, welk resultaat is opgebouwd uit de volgende elementen:
i. Een verhoging van de overige kosten met € 380.000
ii. Een verhoging van de onttrekking aan de bestemmingsreserves met € 180.000
iii. Een verhoging van de toevoeging aan de bestemmingsreserves met € 166.667
iv. Een verlaging van de belastingopbrengsten met € 1,550 miljoen
1b. Er een extra onttrekking aan de egalisatiereserves plaatsvindt van € 1,317 miljoen; Waarvan € 199.000,- uit de tariefegalisatiereserve Watersysteemheffing en € 1,150 miljoen uit de tariefegalisatiereserve Zuiveringsheffing;
1c. Er een onttrekking aan de algemene reserve plaatsvindt van € 600.000;
2. Het volume van de jaarschijf investeringen en projecten 2023 naar boven wordt bijgesteld met € 10,727 miljoen tot een bedrag van € 83,060 miljoen. -
2.2
Hierbij ontvangt u het controleprotocol 2023. Het huidige controleprotocol was vastgesteld voor de jaren 2021 en 2022 en moet dus worden geactualiseerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
het controleprotocol 2023 vast te stellen, conform het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM 1967658).
-
2.3
conform het advies van de auditcommissie de opdracht voor controle jaarrekening 2024-2027 en bijzondere verklaringen subsidies definitief te gunnen aan Crowe Foederer Audit & Assurance B.V., als resultaat van de hiervoor gehouden Europese openbare aanbestedingsprocedure.
Onze huidige accountant, Crowe Foederer Audit & Assurance B.V., is uit dit zorgvuldig doorlopen aanbestedingsprocedure als hoogst scorende inschrijver gekomen. Zowel de auditcommissie als de ambtelijke organisatie zijn hier content mee. De auditcommissie stelt het algemeen bestuur voor de opdracht voor het uitvoeren van de accountantsdiensten t.b.v. de jaarrekeningen 2023 t/m 2027 te gunnen aan Crowe Foederer Audit & Assurance en met dit accountantsbureau een overeenkomst aan te gaan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
conform het advies van de auditcommissie de opdracht voor controle jaarrekening 2024-2027 en bijzondere verklaringen subsidies definitief te gunnen aan Crowe Foederer Audit & Assurance B.V., als resultaat van de hiervoor gehouden Europese openbare aanbestedingsprocedure
-
2.4
Op 22 augustus 2023 heeft uw college drie ontwerpbesluiten vrijgegeven voor zienswijzen:
1. de Waterschapsverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2024;
2. de Onderhoudsverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2024; en
3. de Onderhoudslegger en de Profielenlegger.
In de periode van 30 augustus tot en met 10 oktober 2023 hebben deze ontwerpbesluiten ter inzage gelegen.
De ingebrachte zienswijzen zijn vervolgens van beantwoording voorzien. Daarnaast zijn enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd in de nu voorgelegde, definitief bedoelde, documenten.
Het college wordt voorgesteld om deze besluiten aan te bieden aan het algemeen bestuur voor vaststelling. Tegelijkertijd wordt daarbij voorgesteld de vigerende regelgeving in te trekken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. vast te stellen:
a. het Inspraakrapport Ontwerp Waterschapsverordening, Onderhoudsverordening en Leggers
b. de Waterschapsverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2024;
c. de Onderhoudsverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2024;
d. de Profielenlegger primaire en regionale waterkeringen en oppervlaktewateren 2024; en
e. de Onderhoudslegger primaire en regionale waterkeringen en oppervlaktewateren 2024.
2. de volgende regelingen in te trekken:
a. Keur Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2018;
b. Uitvoeringsregels bij de Keur HDSR 2018;
c. Beleidsregels bij de Keur HDSR 2018;
d. Legger Oppervlaktewateren Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2020;
e. Legger van de primaire waterkeringen langs de Neder- Rijn en Lek met de daartoe behorende kunstwerken;
f. Legger regionale waterkeringen.
3. de inwerkingtreding van het bepaalde onder 1 b. tm. e. en onder 2 a. tm. f. te laten plaatsvinden door vaststelling van het bij dit voorstel behorende ‘Vaststellingsbesluit waterschapsverordening en bijbehorende besluiten’ (DM1967436).
-
2.5
Dit voorstel voorziet in bevoegdheidsdelegatie van wijziging van delen van de inhoud van de waterschapsverordening aan het college. Ook wordt voorgesteld de bevoegdheid tot wijziging van meer technische aspecten en het wijzigen van de profielenlegger te delegeren.
Verder wordt voorgesteld de bevoegdheid te delegeren aan het college tot het weigeren van een aanvraag tot het wijzigen van een vastgesteld peilbesluit.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
- de Delegatieregeling Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2014 te wijzigen, zoals vastgelegd in het bij dit voorstel behorende ontwerp-wijzigingsbesluit (DM1967444).
-
2.6
Bijgevoegd de vernieuwde Archiefverordening 2023 + besluitnota. Deze vernieuwing dient te worden vastgesteld door het AB.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. de Archiefverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2023 vast te stellen, conform het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM1957726);
2. gelijktijdig hiermee de Archiefverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2009, vastgesteld bij besluit van 16 september 2009, in te trekken. -
2.7
Digitale transformatie is een complex en veelomvattend onderwerp. Techniek speelt een cruciale en faciliterende rol in de digitale transformatie, maar het echte ‘transformeren’ zit in de sociale verandering van de mens, de organisatie, de samenleving. Het verandert de manier van werken en leven als geheel. Mee gaan in de digitale transformatie is noodzakelijk, omdat de omgeving van HDSR verandert. Daarnaast is de meerwaarde die technologie met zich meebrengt voor HDSR een belangrijke reden voor de digitale transformatie, van verbetering van onze dienstverlening tot een totaal nieuw product of nieuwe dienst. Daarvoor is het nodig om niet lukraak te innoveren, maar digitaal te transformeren, zodat het waarde oplevert voor mens, maatschappij en organisatie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
In te stemmen met de opdrachtformulering van de klankbordgroep digitale transformatie -
2.8
Om hun taken uit te kunnen voeren krijgen fracties van het AB, naast de individuele vergoedingen, een tegemoetkoming in de fractiekosten. De oude manier van werken leverde verwarring op. Daarom wordt op verzoek van de fractievoorzitters de regeling omgezet van ‘beschikbaar stellen en achteraf verantwoorden’ naar ‘declareren en tegelijkertijd verantwoorden’. Begeleidend is er een werkwijze voor de fracties opgesteld waarin wordt toegelicht wat en hoe gedeclareerd kan worden uit deze tegemoetkoming.
Stukken volgen na 13 december a.s.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
Artikel 11, tweede lid, van de Regeling ondersteuning leden algemeen bestuur, welke regeling is vastgesteld bij besluit van 28 januari 2009 en laatstelijk is gewijzigd bij besluit van 9 oktober 2019, te wijzingen als volgt: “De fracties kunnen gebruik maken van hun bijdrage voor fractieondersteuning door op maandelijkse basis (aan het einde van de maand) declaraties in te dienen.”
-
2.9
In het AB van 15 november 2023 is het initiatiefvoorstel van de AB werkgroep Samenwerken en Vernieuwen vastgesteld. In dit initiatiefvoorstel worden verbeterkansen benoemd ter versterking van de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol van het AB. Concreet is dit vertaald naar een aantal opdrachten aan het DB en een aantal vervolgopdrachten aan het AB.
Twee van de opdrachten aan het DB zijn:
· Het opstellen van een langetermijnplanning voor het AB per 1 januari 2024
· Het expliciet opnemen van ruimte voor voorstellen uit het AB in deze lange termijn planningBijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
In te stemmen met de werkwijze rondom de langetermijnplanning van het algemeen bestuur 2024-2027 -
2.10
De Rekenkamercommissie heeft het onderzoek naar het droogtebeleid voor de hoge zandgronden in samenwerking met onderzoeksbureau Ambient afgerond. Het doel van dit onderzoek was om in beeld te brengen in hoeverre het huidige droogtebeleid voor de hoge zandgronden voldoende doeltreffend en doelmatig is. De Rekenkamercommissie heeft met haar advies gewacht totdat het uitvoeringsplan Blauwe Agenda bestuurlijk was vastgesteld en heeft daarna, in de zomer van 2023, een conceptrapportage opgeleverd.
Tijdens de Commissievergadering geeft de Rekenkamercommissie een toelichting op de resultaten, waarbij bureau Ambient tevens aanwezig is.
Dit vindt als volgt plaats:
1. Een lid van de Rekenkamer geeft een beknopte inleiding en licht de bestuurlijke aanbevelingen toe.
2. De Commissie wordt de gelegenheid gegeven om te reageren met vragen aan de Rekenkamercommissie en/of bureau Ambient.
3. De Commissie wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de (schriftelijke) bestuurlijke reactie van het college.
In de AB vergadering kan het onderzoek als hamerstuk worden geagendeerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het Algemeen Bestuur wordt voorgesteld:
1. Kennis te nemen van de resultaten van het onderzoek van de Rekenkamercommissie
2. In te stemmen met de aanbevelingen van het rapport. -
2.11
Op 1 januari 2024 treedt de 'Wet versterking decentrale rekenkamers' in werking. Deze wet wijzigt de Waterschapswet in die zin dat de waterschappen moeten beschikken over een onafhankelijke rekenkamer. Dit heeft de volgende consequenties:
- de rekenkamercommissie komt te vervallen en wordt vervangen door een rekenkamer;
- de rekenkamer bestaat uitsluitend uit externe leden;
- leden worden benoemd voor een periode van zes jaar (de huidige periode is vier jaar);
- de secretaris dient door het college van dijkgraaf en heemraden te worden aangesteld op grond van een arbeidsovereenkomst.
Met de nieuwe verordening voldoen we hieraan. De verordening sluit aan bij die van Rivierenland, waar de Rekenkamer uit dezelfde leden bestaat als bij de Rekenkamer van HDSR het geval is.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. de Verordening Rekenkamer Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 202; vast te stel4en, conform het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM1962976);
2. de verordening in werking te laten treden op 1 januari 2024;
3. per gelijke datum de Verordening voor de Rekenkamercommissie Waterschap De Stichtse Rijnlanden 2016 in te trekken. -
2.12
Op 1 januari 2024 treedt de 'Wet versterking decentrale rekenkamers' in werking. Deze wet wijzigt de Waterschapswet in die zin dat de waterschappen moeten beschikken over een onafhankelijke rekenkamer. Omdat de rekenkamer geen rechtsopvolger is van de rekenkamercommissie dienen de ook de leden van de Begeleidingscommissie Rekenkamer HDSR formeel te worden benoemd per 1 januari 2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld de volgende leden te benoemen tot lid van de begeleidingscommissie rekenkamer HDSR:
- mevrouw I. (Iris) Stins (VVD) en
- de heer F.J.E.M. (Frans) van Lint (BBB) -
2.13
De gezamenlijke begeleidingscommissie doet het voorstel aan het Algemeen Bestuur om de heer T.J.A. Gies en de heer B.W.P. van der Helm te herbenoemen naar aanleiding van de Wet versterking decentrale rekenkamers die 1 januari 2024 in werking treedt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
Conform het advies van de gezamenlijke begeleidingscommissie de heer T.J.A. Gies en de heer B.W.P. van der Helm te benoemen tot leden van de Rekenkamer Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. -
2.14
Wegens het einde van de zittingstermijn van de heer mr. W. (Wijnand) van de Giessen als voorzitter van de rekenkamercommissie is een vacature ontstaan. Een selectie/sollicitatiecommissie, bestaande uit leden van de gezamenlijke begeleidingscommissie en van de huidige rekenkamercommissie, heeft gesprekken gevoerd met enkele sollicitanten. De keuze is unaniem gevallen op de heer H.J. (Han) Looijen en de begeleidingscommissie stelt dan ook voor om deze kandidaat als voorzitter te benoemen. De benoeming dient in het AB bekrachtigd te worden.
Ter informatie is voor het algemeen bestuur een verkorte weergave van zijn curriculum vitae bijgevoegd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
Conform het advies van de gezamenlijke begeleidingscommissie de heer H.J. (Han) Looijen te Sint-Michielsgestel te benoemen tot voorzitter van de Rekenkamer Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. -
2.15Beëdiging nieuwe voorzitter
-
3Opiniërend deel
-
3.1
De gebiedsteams (buitendienst) van de afdeling waterbeheer werken vanuit vier steunpunten in het beheergebied. Zichtbaarheid in het gebied, korte aanrijtijden en het lokaal direct beschikbaar hebben van materieel en materiaal zijn daarbij de belangrijkste argumenten. Van deze vier steunpunten zijn er twee die niet voldoen aan de eisen van modern werkgeverschap en duurzame huisvesting. Dat zijn de gehuurde loods aan de Atoomweg op bedrijventerrein Lage Weide en een gehuurde loods in Lopik. De bouw van twee nieuwe steunpunten in eigendom van het waterschap is daarom al een aantal jaar gewenst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het Algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. In te stemmen met de nieuwbouw van twee steunpunten voor de afdeling Waterbeheer en een loods voor de calamiteitenorganisatie.
2. Hiervoor een taakstellend krediet van €13,4 mln. beschikbaar te stellen. -
3.2
Het waterschap moet ervoor zorgen dat peilbesluiten actueel zijn. Het peilbesluit Kockengen is in 2007 samen met een omvangrijk watergebiedsplan vastgesteld. De realisatie van de maatregelen heeft lang geduurd. In 2021 is de hoogwatervoorziening langs de Wagendijk gerealiseerd en sinds juni 2021 worden de peilen van de polders in stappen aangepast richting het vigerend peilbesluitpeil.
Met het oog op de maatschappelijke ontwikkelingen en de ambitie om bodemdaling te remmen is het waterschap in het gebied in gesprek gegaan. Tijdens dit proces is een plan ontstaan waarvoor een nieuw peilbesluit nodig is. Met het nieuwe peilbesluit Kockengen wordt het peil(beheer) van Kockengen aangepast. Hiermee is het peilbesluit weer actueel. Ook wordt invulling gegeven aan het remmen van de bodemdaling door een kleine drooglegging.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. het inspraakrapport Ontwerppeilbesluit Kockengen (DM1951828) vast te stellen;
2. het Peilbesluit Kockengen vast te stellen, conform het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM1928074), waardoor het peilbesluit weer actueel wordt;
3. in verband met het bepaalde onder 2 eveneens de Wijziging peilbesluit Kockengen 2007 vast te stellen, conform het bij dit voorstel behorende ontwerp (DM1940863). -
3.3Bestuurlijke langetermijnplanning
-
4Besluitvormend deel
-
4.1
04 Moties
Titel 060-2023 Geen extra belastingverhoging / dekking binnen bestaande budgetten 061-2023 Uitgebreide onderbouwing en afgewogen varianten -
4.1.1
Bijlagen
-
4.2Vaststellen peilbesluit Kockengen
-
4.3Bestuurlijke langetermijnplanning
-
5Verslagen
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen
-
6Mededelingen
-
7Rondvraag
-
8Sluiting