- Locatie
AB zaal | Hensbeker, Poldermolen 2 te Houten
- Voorzitter
- G.H.J. Weierink
- Toelichting
-
https://stichtserijnlanden.waterschapsinformatie.nl/dashboard
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Stukken ter advisering (besluitvorming door AB)
-
2.1
De Rekenkamercommissie heeft het onderzoek naar het energiebeleid van HDSR afgerond in samenwerking met onderzoeksbureau SME. Tijdens de Commissievergadering geven de Rekenkamercommissie en bureau SME een toelichting/presentatie op de resultaten. Dit vindt als volgt plaats:
1. Een lid van de Rekenkamer geeft een beknopte inleiding en bureau SME licht de bestuurlijke aanbevelingen toe.
2. De Commissie wordt de gelegenheid gegeven om te reageren met vragen aan de Rekenkamercommissie.
3. De Commissie wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de (schriftelijke) bestuurlijke reactie van het college.
In de AB vergadering kan het onderzoek als hamerstuk worden geagendeerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld door de Rekenkamercommissie:
1. Kennis te nemen van de resultaten van het onderzoek van de Rekenkamercommissie.
2. In te stemmen met de aanbevelingen van het rapport.
3. Het Dagelijks Bestuur op te dragen over een jaar de voortgang van de uitvoering van de
aanbevelingen aan het Algemeen Bestuur te rapporteren. -
2.2
Vooralsnog moet er van uit worden gegaan dat de Omgevingswet per 1 januari 2023 in werking treedt (verderop in het jaar zal er nog een peilmoment zijn om te zien of deze inwerkingtredingsdatum daadwerkelijk gehaald kan worden). Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt de keur dan waterschapsverordening van rechtswege.
Op 4 maart 2020 (agendapunt 3.1) heeft het algemeen bestuur ingestemd met het uitgangspunt dat de keur als basis dient voor de te ontwikkelen waterschapsverordening.
Om te zorgen dat tijdens de overgangsfase naar de waterschapsverordening de dienstverlening op peil blijft is het wenselijk thans enkele kleine aanpassingen te doen aan de keur.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. vast te stellen de tweede wijziging van de keur HDSR 2018 en de artikelsgewijze toelichting, betreffende:
a. wijziging van artikel 3.2 (algemene regels),
b. wijziging van artikel 3.7 (vrijstelling beheer door het waterschap);
c. intrekken van hoofdstuk 3A (overgangsregeling vaarwegbeheer);
d. wijziging van artikel 6.1 (bestaande situaties en vergunningen);
2. deze tweede wijziging van de keur HDSR 2018 in werking te laten treden:
a. voor wat betreft de onderdelen 1. a, b en d, op een nader door het college te bepalen tijdstip kort vóór het van kracht worden van de Omgevingswet;
b. voor wat betreft onderdeel 1. c, op 8 dagen na bekendmaking, nadat het college het
vaarverbod op de Kromme Rijn heeft geregeld en bekendgemaakt met een verkeersbesluit,
en verkeersbesluiten heeft genomen en bekendgemaakt voor ligplaatsen alsmede
ontheffing heeft verleend en bekendgemaakt voor onderhoud;
3. de stakeholders op de gebruikelijke wijze hierover te informeren -
2.3
Op 8 maart jl. heeft het algemeen bestuur de Zuiveringsvisie 2050 ‘Samen meer waarde halen uit de waterketen’ vastgesteld. Een van de onderdelen uit deze visie is de slibstrategie. Hoe gaan we om met ons zuiveringsslib op de lange termijn? We willen de verwerking van ons slib verduurzamen (energie en grondstoffen terugwinnen). Maar hoe organiseren we dit, terwijl de continuïteit gewaarborgd blijft?
In de commissie BMZ van 8 februari jl. is in dit kader gesproken over een verkenning naar een aandeelhouderschap van N.V. Slibverwerking Noord-Brabant (hierna SNB). De commissie oordeelde positief op de genoemde verkenning en heeft het college mandaat gegeven om een intentieovereenkomst met SNB te sluiten ‘voor nader onderzoek naar de toetreding van HDSR als aandeelhouder tot SNB’. Deze verkenning zou dan, na goed gevolg, na de zomer leiden tot een voorstel aan het bestuur om aandeelhouder van SNB te worden. Het voorliggende voorstel is de uitwerking van deze afspraak.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
1. In te stemmen met toetreding als 14% (1/7) aandeelhouder tot N.V. Slibverwerking Noord-Brabant per 1-1-2023;
2. Voor deze toetreding in totaal € 7.636.000 beschikbaar te stellen om de aankoopprijs te voldoen;
3. Voor de overwaarde (€ 5.250.000 van de genoemde aankoopprijs) een nieuwe afschrijvingscategorie onder financiële vaste activa op te nemen genaamd ‘deelneming SNB’ met een afschrijvingstermijn van 15 jaar en deze afschrijvingskosten te dekken middels een in te stellen bestemmingsreserve gevoed vanuit de vrijval van bestemmingsreserve sloop rwzi Utrecht;
4. Garant te staan door middel van een maximale garantstelling van € 7.700.000 voor de externe financiering van de activiteiten van N.V. Slibverwerking Noord-Brabant, met als zekerheid recht van hypotheek op de grond, gebouwen en installaties van N.V. Slibverwerking Noord-Brabant;
5. Een uitsluitend recht aan N.V. Slibverwerking Noord-Brabant te verstrekken voor het verwerken van het zuiveringsslib van HDSR, zoals bedoeld in art. 2.24 sub a van de aanbestedingswet;
6. Het college mandaat te verstrekken om ter uitvoering van dit besluit de hiervoor benodigde overeenkomsten te sluiten en ook de in dit verband noodzakelijke besluiten te nemen en uitvoeringshandelingen te verrichten. -
3Stukken ter consultering (besluitvorming college)
-
3.1
Inmiddels is de internetconsultatie van het concept wetsvoorstel tot aanpassing waterschapsbelastingen (voluit geheten: Wijziging Waterschapswet en Waterwet voor versterking toepassing profijtbeginsel bij watersysteemheffing, ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en oplossen van enkele knelpunten) gestart. De reactie van de Unie van Waterschappen loopt via de CBCF-vergadering van 23 september a.s. Via bijgaande consultatienota wordt het algemeen bestuur, via de commissie BMZ, geïnformeerd en geconsulteerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Consultatievraag aan de commissie BMZ :
Wil de commissie BMZ nog aandachtpunten op de concept reactie van de waterschappen op de internetconsultatie conceptwetsvoorstel wijziging waterschapsbelastingen (bijlage WBDD 22-87d) meegeven aan de portefeuillehouder voor de CBCF vergadering van 23 september. -
3.2
Het doel van deze nota is om de commissie BMZ te consulteren over effectindicatoren waarmee het algemeen bestuur de P&C-cyclus met als vertrekpunt de hoofddoelen uit het Waterbeheerprogramma "Stroomopwaarts" kan volmaken. De effectindicatoren zorgen voor een Check op de doelen in het bestuursverslag. Waarna het AB zo nodig kan bijsturen (Act) in een begrotingswijziging bij de VJN behandeling (om in het lopende jaar bij te sturen) of in de VJN extra middelen kan toekennen voor de komende 4 jaar. Anders dan 4 jaar geleden gaat de gepresenteerde set effectindicatoren nog niet over al ons werk, maar voorlopig alleen over de dynamische opgaven uit het WBP, aangevuld met een doel over waterbewustzijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Aan de commissie BMZ wordt ter consultatie voorgelegd:
“Zijn de effectindicatoren (uit bijgevoegde notitie) adequaat voor
een goede monitoring en bijsturing op het realiseren van de doelen waarover in het kader van de P&Ccyclus gerapporteerd moet worden?” -
4Informerend deel
-
4.1
Stukken volgen bij AB 5/10
-
5Mededelingen
-
6Ingekomen stukken
-
6.1
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Voorgesteld wordt de startnotitie van de Rekenkamercommissie over het onderzoek naar Digitale Dienstverlening voor kennisgeving aan te nemen en eventuele vragen en opmerkingen te mailen aan de secretaris van de Rekenkamercommissie via bestuurszaken@hdsr.nl.
-
7Rondvraag - 21:25
-
8Sluiting