Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie SKK

donderdag 1 december 2022

19:30 - 23:00
Locatie

AB zaal | Hensbeker, Poldermolen 2 te Houten

Voorzitter
S. Groenendijk
Toelichting

https://stichtserijnlanden.waterschapsinformatie.nl/dashboard

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda
  2. 2
    Stukken ter advisering (besluitvorming AB)
  3. 2.1

    Voor de instandhouding van assets hanteert Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) Groot Onderhoudsplannen (GOP’s). Een Grootonderhoudsplan beschrijft de programmatische aanpak van de instandhouding van assets.
    Dit GOP beschrijft het programmatisch groot onderhoud voor de regionale waterkeringen. Onderhoud aan waterkeringen kent een cyclisch karakter. De tweede toetsronde op veiligheid, de periodieke dijkinspecties en de ervaring van de beheerders in het veld geven inzicht in de opgave die de komende jaren uitgevoerd moet worden om het areaal regionale waterkeringen verder op orde te brengen én op orde te houden.
    Met dit voorstel wordt het algemeen bestuur gevraagd om per 2023 het voortrollend GOP regionale waterkeringen in werking te stellen en het benodigde krediet voor de eerste vijf loopjaren beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:

    1. Het Voortrollend Grootonderhoudsplan Regionale Waterkeringen vast te stellen conform het bij het voorstel behorende ontwerp [DM1908535] en hiermee in 2023 van start te gaan;
    2. Het benodigde krediet ter grootte van €11.075.000,- beschikbaar te stellen voor de periode 2023-2027;
    3. Kennis te nemen van de geprognosticeerde uitgaven voor de uitvoering voor van het voortrollend GOP in de periode 2023-2032, ter grootte van €39.850.000,-.
  4. 2.2

    Gezamenlijk zijn Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en het Hoogheemraadschap van Rijnland bezig met het project ‘Uitbreiding Capaciteit Klimaatbestendige Wateraanvoer – Stap 1 (KWA+).
    De Projectbeslissing Maatregelenpakket C betreft de deelprojecten 'Lopikerwaardroute' en 'Validatie en Oplevering'. Het college wordt gevraagd om deze voor te leggen aan het AB ter inhoudelijke goedkeuring. Verder vragen we het college om het algemeen bestuur voor te stellen een krediet van € 12.680.514 toe te kennen voor de afsluitende onderdelen van het project KWA+.
    In het kader van het deelproject Lopikerwaardroute (krediet van € 11.981.780) gaan we over een lengte van 10 kilometer diverse maatregelen treffen langs het KWA traject in de Lopikerwaard. Als integraal onderdeel van het deelproject zijn ook meekoppelkansen voor HDSR opgenomen.
    Binnen het deelproject 'Validatie en Oplevering' (krediet van € 287.615) voeren we aan het eind van het project testen uit op het KWA systeem en zorgen we voor de overdracht van alle relevante projectinformatie naar het beheersysteem van HDSR.
    I&W gaat bij de subsidieregeling uit van landelijk gehanteerde standaard personeelstarieven. Deze liggen lager dan de interne tarieven van HDSR. Intussen is duidelijk dat vanwege dit verschil over de hele looptijd circa € 411.119 extra krediet nodig is. Hiervan wordt € 144.193 gedekt door Rijnland.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
    1. De Projectbeslissing KWA+ met het Maatregelenpakket C vast te stellen.
    2. Een krediet van € 12.680.514 beschikbaar te stellen voor de afsluitende onderdelen van het project KWA+.

  5. 2.3

    Eén van de zes deelprojecten van het dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk is het traject van Jaarsveld tot Vreeswijk (JAV). Dit deelproject is in januari 2020 gestart met de verkenningsfase. Conform de besluitvormingsmatrix voor Sterke Lekdijk wordt het resultaat van deze fase, het voorkeursalternatief, ter vaststelling voorgelegd aan het algemeen bestuur.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
    Het Voorkeursalternatief dijkversterking Jaarsveld-Vreeswijk vaststellen (DM1912631)

  6. 2.4

    De waterkering aan de noordzijde van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ-Noord) voldoet niet aan de wettelijke waterveiligheidsnormen. Als uitkomst van de Project Overstijgende Verkenning Centraal Holland is besloten om de primaire C-kering af te waarderen tot regionale waterkering. Het op orde brengen van de waterveiligheid mag eenmalig plaatsvinden onder de subsidie van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).
    Belangrijkste doelstelling van het project is om de regionale waterkering te laten voldoen aan de provinciale waterveiligheidsnormen. Aanvullend wordt invulling gegeven aan interne belangen, doelen en ambities van het waterschap (synergiekansen). Hieruit zijn maatregelen naar voren gekomen in relatie tot duurzaamheid, een klimaatbestendig watersysteem en de verbetering van biodiversiteit en ecologische waterkwaliteit. Daarnaast wordt in het kader van doelmatig waterbeheer onderzocht of de 'dubbele waterkeringen' in het gebied kunnen worden teruggebracht naar een enkele waterkering.


    Het Voorkeursalternatief (DM1915309) is het belangrijkste eindproduct van de verkenningsfase en voorziet in bovenstaande doelstellingen. Het algemeen bestuur wordt voorgesteld het Voorkeursalternatief GHIJ-Noord vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:

    1. de Nota Voorkeursalternatief Dijkverbetering (VKA) GHIJ-Noord (DM1917123) vast te stellen;
    2. de voor het project beschikbare kredietruimte, ten behoeve van het doorlopen van de planuitwerkingsfase, op te hogen met een bedrag van € 1.800.000,-;
    3. kennis te nemen van de voor de realisatiefase geprognosticeerde uitgaven van €50.550.000,-.
  7. 2.5

    In 2019 zijn voor het bemalingsgebied De Tol het Raamwaterplan de Tol (2019) (verder RWP) en een conserverend peilbesluit de Tol (2019) vastgesteld. Het RWP bouwt voort op uitgevoerde en voorgenomen projecten uit het “Watergebiedsplan Kamerik Kockengen 2007”, “Kockengen Waterproof” en “Maatregelen wateroverlast” die zijn uitgevoerd in het gebied naar aanleiding van de wateroverlast in juli 2014.
    Het peilbesluit de Tol (2019) betrof een conserverend peilbesluit in afwachting van de verdere uitwerking in de deelplannen, waarvan voorliggend plan voor Portengen Laag het derde is. In het peilbesluit de Tol (2019) is de praktijksituatie vastgelegd, nagenoeg zonder peilaanpassing navolgend de maaivelddaling in de periode 2007-2020.
    De keuze in 2019 maakt dat agrariërs in deze polders boeren met een geringere drooglegging (ca 30 cm) dan aangegeven in onze nota peilbeheer (45 cm). Inmiddels is de aanpak van bodemdaling vastgelegd in de regionale veenweiden strategie van de provincie Utrecht (verder RVS). In overleg met betrokken agrariërs en een integrale afweging door het waterschap ligt nu een peilbesluit voor dat invulling geeft aan bovengenoemde doelstellingen door een peilbeheer met een drooglegging rond de 40 cm en dat de mogelijkheid biedt voor dynamischer peilbeheer.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:

    1. het inspraakrapport ‘wijziging op het peilbesluit De Tol (2019), deelgebied Portengen Laag’ (DM1912902) vast te stellen;
    2. het peilbesluit De Tol (2019), deelgebied Portengen te wijzigen conform het bij dit voorstel behorende ontwerp-besluit (DM1872032), zodat het deelgebied van het peilbesluit weer actueel is.
  8. 2.6

    Het waterschap moet ervoor zorgen dat peilbesluiten actueel zijn. Bij de actualiteitstoets zijn delen van het peilbesluit Gerverscop 2007 en het peilbesluit Oudeland en Indijk 2007 niet actueel bevonden:

    • Er is een aantal niet-actuele peilgebieden. Voor deze peilgebieden is een nieuwe peilafweging gemaakt, welke in dit peilbesluit worden vastgelegd.
    • Voorheen waren het twee peilbesluiten (peilbesluit Gerverscop 2007 en peilbesluit Oudeland en Indijk 2007). Waterhuishoudkundig horen deze gebieden echter bij elkaar en is maar één peilbesluit nodig.
    • De actuele peilgebieden zijn getoetst aan het huidige beleid.
    • In het peilbesluit Gerverscop 2007 is peilfasering en peilindexering opgenomen, en ontbreekt een beheer- en sturingsmarge. Met dit nieuwe peilbesluit is dit aangepast.

    Voorgesteld besluit

    Het algemeen bestuur wordt voorgesteld:
    1. het inspraakrapport ‘Peilbesluit Gerverscop, Oudeland en Indijk’ (DM 1910094) vast te stellen;
    2. het Peilbesluit Gerverscop, Oudeland en Indijk vast te stellen, overeenkomstig de bij dit voorstel behorende peilbesluit (DM1854898), waardoor het peilbesluit weer actueel is.

  9. 3
    Stukken ter consultatie (besluitvorming college)
  10. 3.1

    Het project Irenesluis – Culemborgse Veer heeft, als zesde deeltraject van Sterke Lekdijk, in de verkenningsfase de Nota Kansrijke Oplossingen afgerond. De Nota Kansrijke Oplossingen is een mijlpaalproduct dat, conform de besluitvormingsmatrix uit de Startnotitie Sterke Lekdijk, wordt vastgesteld door het Dagelijks Bestuur en ter consultatie voorgelegd aan de Commissie SKK. Deze nota is de basis voor de komende fase van het project, waarin via een zorgvuldige afweging, de kansrijke oplossingsrichtingen worden samengebracht tot een Voorkeursalternatief.

    Voorgesteld besluit

    De Commissie SKK wordt gevraagd:

    1. Kennis te nemen van de Nota Kansrijke Oplossingen (DM 1916655 en DM 1908581);
    2. Kennis te nemen van het advies van de bewonerswerkgroep (DM 1917852) en het Omgevingskwaliteitsteam (DM 1916101) over de Nota Kansrijke Oplossingen;
    3. Aan te geven of met de geformuleerde oplossingen op adequate wijze invulling gegeven wordt aan de integrale opgave voor het project, in het bijzonder qua ambities van het Algemeen Bestuur;
    4. Aan te geven wat u het college nog wilt meegeven in aanloop naar de besluitvorming van het voorkeursalternatief.
  11. 4
    Informerend deel
  12. 5
    Mededelingen
  13. 6
    Ingekomen stukken
  14. 7
    Rondvraag
  15. 8
    Sluiting